Rusko už dlhé roky patrí medzi lídrov vo vývoji jadrových ľadoborcov. Niet sa čomu čudovať, poloha ich krajiny je ako vysvetlenie úplne dostačujúca. Vďaka moderným ľadoborcom by štát mohol ďalej rozvíjať ťažbu v ťažšie prístupných lokalitách. Aj kvôli strategickému rozvoju ruskej arktickej zóny prezident Vladimir Putin podpísal zákazku na výstavbu aspoň piatich nových jadrových ľadoborcov projektu série 22220. Plavidlá by mali zaistiť celoročnú dopravu po Severnom mori. Okrem toho sa krajina zaviazala k tomu, že vybuduje šestnásť záchranných a vlečných plavidiel rôznej veľkosti a kapacity, tri hydrografické lode a dve pilotné pokročilé plavidlá.
Najväčšie na svete
Ľadoborce 22220 sú momentálne s dĺžkou 173,3 metrov a šírkou trupu 34 metrov najväčšie jadrové plavidlá na svete. Sú poháňané jadrovým reaktorom RITM-200. Každý ľadoborec obsahuje dva takéto reaktory, každý s výkonom 175 MW. Množstvo paliva v takomto reaktore sa rovná zhruba 540-tisíc tonám špeciálneho arktického naftového paliva. Vďaka masívnemu trupu bude loď schopná rozbiť až 4,5 metrov široký ľad.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Nové očakávané ľadoborce sa pripoja k flotile triedy LK-60, ktorú zatiaľ tvoria plavidlá Arktika, Sibír a Ural. Tento druh lodí sa vyznačuje dvojitým trupom a do prevádzky by mali byť uvedené postupne už v najbližšom období. Vývoj najnovšieho ľadoborca Leader bol potvrdený podpísaním zákazky medzi dcérskou spoločnosťou Rosatomu FSUE Atomflot a staviteľom lodí Zvezda LLC.
Kľúčová severná cesta
Výkonný riaditeľ spoločnosti JSC PGRH Igor Semyonov vyhlásil, že vďaka najmodernejšej technológii ponúknu svetu produkt šetrný k životnému prostrediu. Chcú tak vytvoriť pohodlnejšie kvalitu života pre ľudí žijúcich vo vyšších zemepisných šírkach. Projekty v arktickej oblasti momentálne predstavujú až 10 % z celkových investícií Ruska. Využitie severnej cesty sa predpokladá aj pri transporte skvapalneného zemného plynu (LNG).