Leader bude prvým z ruských ľadoborcov projektu 10510. Vďaka svojej nevídanej veľkosti a výkonu na civilné plavidlo bude spolu s nasledujúcimi dvoma plavidlami schopný prelomiť ľad hrubý až 4,3 metra a vyčistiť cestu širokú až 50 metrov. Ich hlavným cieľom bude zachovať priechodnosť Severnej morskej cesty, ktorej rozvoj je ruskou národnou prioritou.
Takmer dvojnásobný výkon
Reaktor RITM-400 vychádza z konštrukcie predchádzajúceho reaktora RITM-200, ktorého varianty sa už používajú v ruských ľadoborcoch, plávajúcich elektrárňach a plánuje sa s nimi počítať aj v pozemných modulárnych reaktoroch (SMR). Zväčšený RITM-400 využíva rovnaké technológie ako jeho predchodca, ale dokáže vyrobiť 315 MWt tepelnej energie (RITM-200 len 165 MWt).
Na palube ľadoborca Leader budú vedľa seba umiestnené dva reaktory. Podobne ako v bežných energetických reaktoroch sa tepelná energia zo štiepenia bude premieňať na elektrickú energiu pomocou parnej turbíny a štyroch generátorov, každý s výkonom 35 MWe.
Elektrická energia bude následne prúdiť do štyroch 30 MW jednotkových motorov, ktoré budú poháňať vrtule s celkovým výkonom 120 MW, čo je dvojnásobok výkonu najnovšieho ľadoborca Arktika (Sibír), ktorý bol nedávno spustený na vodu.
Na mori už o päť rokov
Loď Leader sa stavia v lodenici Zvezda neďaleko Vladivostoku. Ďalšie dva ľadoborce projektu 10510 boli oznámené prezidentským dekrétom v októbri 2020, no zatiaľ neboli pomenované.
Technologickú linku malých reaktorov RITM navrhla spoločnosť OKBM Afrikantov, dcérska spoločnosť Rosatomu. Reaktorové nádoby vyrába ďalšia dcérska spoločnosť Atomenergomash.