Povolenie na výstavbu nových reaktorov v Dukovanoch by mali vydať v roku 2029

Stavebné povolenie na výstavbu dvoch jadrových blokov v jadrovej elektrárni Dukovany by malo byť vydané v roku 2029. V tomto čase by sa mali začať výkopové práce.

0
36
Dukovany
Jadrová elektráreň Dukovany. Zdroj: https://www.cez.cz/

Stavebné konanie sa začne o rok skôr, čiže v roku 2028. Betónovanie je potom naplánované na rok 2030 a začiatok skúšobnej prevádzky na rok 2036. Pre ČTK sa takto vyjadril hovorca skupiny ČEZ Ladislav Kříž. Podpredseda vlády a minister pre regionálny rozvoj Ivan Bartoš agentúre povedal, že proces povoľovania stavby je dlhý, pretože ide o projekt, ktorý si vyžaduje zložitú prípravu. Nemusí sa týkať len výstavby, ale napríklad aj logistiky. Verí však, že k prieťahom nedôjde.

ČEZ zatiaľ získal povolenie na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA) na dostavbu reaktorov v roku 2018 a povolenie na umiestnenie od Štátneho úradu pre jadrovú bezpečnosť v roku 2021 podľa takzvaného atómového zákona. V tom istom roku skupina získala aj štátny súhlas na výstavbu elektrárne a podala žiadosť o územné konanie na stavebný úrad v Třebíči. V súčasnosti rieši aj odvolacie konanie z roku 2023 proti neprávoplatnému rozhodnutiu o umiestnení súboru 12 stavieb.

„Stále nám zostáva predĺžiť platnosť povolenia EIA, ktorého platnosť sa končí 30. augusta 2026. Aby sme zachovali platnosť tohto stanoviska, bude potrebné požiadať ministerstvo životného prostredia o predĺženie jeho platnosti o ďalších päť rokov pred týmto termínom a v dostatočnom predstihu pripraviť príslušné podklady k tejto žiadosti,“ uviedol Kříž.

Podľa Bartoša investícia rozsahu rozšírenia elektrárne Dukovany mení celý charakter regiónu. Realizácia projektu a následná prevádzka je podľa neho komplexná záležitosť a nejde len o vydanie stavebného povolenia či riešenie vplyvov na životné prostredie. Ministerstvo regionálneho rozvoja napríklad v súčasnosti spolupracuje s ďalšími dvoma regiónmi na štúdii sociálno-ekonomických vplyvov. Podľa podpredsedu vlády to všetko trvá roky.

Podľa bývalého šéfa ČEZ Jaroslava Mila sa však termíny dokončenia nestihnú. V stredu pre Českú televíziu povedal, že problémom nie je víťaz zákazky KHNP ani investor, ale môže ním byť kvalifikovanosť štátnej správy a samospráv, ktoré budú o dostavbe rozhodovať. „Je to viac ako 40 organizácií, zainteresovaných štátnych a samosprávnych orgánov, ktoré budú povoľovať projekt v čase, keď ľudia nie sú vyškolení. Budeme zažívať situácie, keď budeme mať viac ako dvojročné meškanie na vydanie územného rozhodnutia na výstavbu prvého bloku. Z administratívneho hľadiska je to absolútne nezvládnuteľný proces,“ dodal.

Povoľovanie výstavby bude mať na starosti Úrad pre dopravné a energetické stavby (DESÚ), ktorý patrí pod ministerstvo dopravy. Bartoš s odvolaním sa na ministra dopravy Martina Kupku uviedol, že kvôli zákazke bude potrebné zvýšiť počet zamestnancov DESÚ, aj keď tam už teraz pracujú ľudia, ktorí sa zaoberajú energetikou. V súčasnosti úrad zamestnáva približne vyše 70 ľudí zo 108 určených pozícií.