S ohľadom na plány britskej vlády zakázať predaj benzínových a naftových automobilov do roku 2040 a zdvojnásobiť úsilie o zvýšenie podielu elektrických vozidiel, je rozhodnutie o odstúpení od zmluvy o Euratome „ešte znepokojujúcejšie“, pre denník Independent povedal profesor Martin Freer, vedúci oddelenia jadrovej fyziky a riaditeľ Birminghamského energetického inštitútu na Birminghamskej univerzite.
Profesor Freer uviedol, že britská Národná sieť odhaduje, že elektrické vozidlá by mohli predstavovať až 18 GW dodatočnej spotreby elektriny – čo je ekvivalent šiestich elektrární v Hinkley Point. Podľa neho Euratom zaručuje, že Spojené kráľovstvo bude mať prístup k jadrovým materiálom, ktoré potrebuje pre svoje existujúce i budúce jadrové elektrárne (JE). Zabezpečuje, aby sa všetky náležité bezpečnostné opatrenia a inšpekcie uskutočňovali spôsobom, ktorý je v súlade s medzinárodnými pravidlami a predpismi. „Euratom fungoval ticho a účinne odo dňa, keď sme k nemu pristúpili v roku 1973,“ povedal profesor Freer. „Taktiež podporuje užšiu spoluprácu s európskymi spojencami v oblastiach, ako je napríklad jadrová syntéza, ktorá by mohla zmeniť spôsob výroby elektriny.“
Elektrické vozidlá by mohli predstavovať až 18 GW dodatočnej spotreby elektriny – čo je ekvivalent šiestich elektrární v Hinkley Point.
Jadro poskytuje približne 20% dodávky elektriny v Spojenom kráľovstve už niekoľko desaťročí a robí to spoľahlivo a bez emisií CO2. „Každý odborník v oblasti civilného jadrového priemyslu, nukleárnej medicíny a vedcov je zmätený vládnym rozhodnutím, pretože je úplne zbytočné a má nulové výhody,“ uviedol profesor Freer.