S uvedeným tvrdením sa dá súhlasiť i nesúhlasiť. Na kvalifikovaný súhlas, či nesúhlas – všeobecne „polemiku“ je dobré poznať i základné pojmy ako atóm, jadro, elektrón, kvark, bozón… Poznanie, že priestor je viacrozmerný a že interakcie častíc v priestore i čase sa riadia fyzikálnymi zákonmi, že jadrová energetika je vysoko efektívny, sofistikovaný a zároveň nízko uhlíkový zdroj energie patrilo celé roky do základnej vzdelanostnej výbavy nielen technikov, ale i všetkých vzdelaných ľudí.
Učiteľ, filozof, či vedec sa však nemá správať ako vlastník vedomostí, ale ako ich objektívny správca! Problémom je, že dnešný svet o vedomosti, prírodné zákony, či objektívnu múdrosť nemá skutočný záujem. A na spravovanie sú tu záujmové skupiny (vrátane správcovských spoločností), ktoré si uzurpujú profit zo všetkých oblastí, bez ohľadu na kvalifikované diskusie, či nebodaj fakty. Hlavné je, že existuje „politická vôľa“. Spoliehanie sa, že raz sa to určite zmení, môže viesť i k predstave, že …
… 12 múdrych uzimených mesiačikov (vzdelaných starcov) sedí pri ohníku pred jaskyňou, majú na sebe 3 svetre a navrchu i kus starého koberca v tvare poncha …, keď k ním príde chlapček s prosbou o rozprávočku: „Ako sa žilo na svete pred green dealom?“
A keď to dlhé rozprávanie, pri ktorom starčekovia omladnú a pookrejú ukončia poučením, ako veľmi je potrebné vzdelanie…, a keď ako pointu pridajú i bonmot Wericha, že „múdrosť je vlastnosť, z ktorej vás nikto nemôže nejakým nariadením vysťahovať“ , čo si asi predstaví dnešný mladý človek???
Vladimír Slugeň