Na reaktore ITER osadili spodný cylinder masívneho kryostatu

Dolný cylinder kryostatu Medzinárodného termonukleárneho experimentálneho reaktora (ITER) bol osadený na svoje miesto v jame tokamaku, pričom medzera medzi jeho dvoma sekciami bola zmenšená iba na šesť milimetrov a je pripravená na spustenie zvárania.

0
248
Vákuová nádoba, ITER
Vákuová nádoba, projekt ITER. Zdroj: https://www.iter.org/

Zdvíhanie masívneho komponentu, ktorého priemer môžeme prirovnať kruhu v Stonehenge v Anglicku, sa začalo na stavenisku pri Cadarache v južnom Francúzsku 31. augusta. Očakáva sa, že zváranie bude trvať štyri alebo päť mesiacov a urobia ho odborníci z MAN Energy Solution.

Spoločnosť Iter uviedla, že základňa kryostatu bola vložená do jamy pre tokamak v máji. Kryostat s rozmermi 29 m x 29 m, ktorého jednou časťou je spodný cylinder, je najväčšou oceľovou vákuovou komorou na svete s objemom 16 000 m3 a takisto kritickou súčasťou reaktora ITER.

Kyostat tvorí hermetickú nádobu obklopujúcu vákuovú nádobu ITERu a supravodivé magnety a funguje v podstate ako veľmi veľká chladnička. Je vyrobený z nehrdzavejúcej ocele s hrúbkou stien od 50 do 250 mm.

Príprava na zdvihnutie, premiestnenie a vloženie spodného cylindra kryostatu trvala väčšiu časť týždňa. Odborníci museli priestory najprv podrobiť laserovým meraniam, prebehli tu aj inštalácie zložitého vybavenia, pripojenie k mostovému žeriavu a skúšobný zdvih na určenie rozsahu výchyliek.

Všetko si žiada svoj čas

Návrh a výroba kryostatu trvali 10 rokov. Vyrábala ho spoločnosť Larsen & Toubro Ltd vo svojej továrni Hazira v Indii. Následne sa namieste zmontovali a zvarili. Prvé časti boli spoločnosti Iter dodané v decembri 2015.

Tím Iter sa usiluje o to, aby všetky hlavné komponenty boli na mieste do konca roku 2021. Prvý projekt fúzneho reaktora na svete v komerčnom meradle je na ceste k oficiálnemu spusteniu prevádzky na konci roku 2025. Dostať zariadenie na plný výkon však bude trvať najmenej desať rokov.

Hoci je ITER medzinárodným projektom, Európa prispieva takmer polovicou odhadovaných nákladov na výstavbu za 20 miliárd €. Ďalších šesť členov podniku, t.j. Čína, India, Japonsko, Južná Kórea, Rusko a USA prispievajú rovnakým dielom k zvyšku.