Južná Kórea vyvíja malý modulárny reaktor s využitím na mori

Kórejský výskumný inštitút KAERI a konštruktér lodí Samsung Heavy Industries oznámili spoločné plány na vývoj malého modulárneho reaktora pre využitie na mori. Soľami chladený reaktor má slúžiť ako pohon a dokonca aj ako plávajúca jadrová elektráreň.

0
64
Vedci v inštitúte KAERI
Vedci z Kórejského výskumného inštitútu KAERI. Foto: KAERI

Spoločnosť Samsung Heavy Industries uskutočňuje tiež vývoj a výskum možností využitia amoniaku a vodíka na pohon lodí. Cieľom spoločnosti je prísť s alternatívou nízkoemisného pohonu vodných dopravných prostriedkov.

Dohoda o spolupráci je cielená na spoločný vývoj soľami chladených reaktorov (MSR) a zahŕňa návrh demonštračného zariadenia na mori, vývoj obchodného modelu a ekonomické hodnotenie jadrových produktov využívaných na mori. Úlohou demonštračného reaktora je overiť schopnosti navrhovaných technológií i celého zariadenia.

Reaktory MSR predstavujú bezemisný zdroj energie, ktorý môže efektívne reagovať na problematiku klimatických zmien.

– Jin-teak Joeng
prezident spoločnosti
Samsung Heavy Industries

Vývoj lodných pohonov založených na technológii soľami chladených reaktorov môže významne pretvoriť medzinárodnú lodnú dopravu, ktorá je momentálne považovaná za ťažko merateľné priemyselné odvetvie, ktorého dekarbonizácia je takmer nemožná.

Minulý rok podpísalo hneď niekoľko spoločností memorandum o porozumení pri spolupráci na vývoji plávajúcich jadrových elektrární. Zatiaľ jedinou takouto prevádzkovanou elektrárňou je Ruskom vyvinutý Akademik Lomonosov. Ten dodáva elektrinu do izolovanej siete v blízkosti mesta Pevek na Čukotke už od roku 2019. Akademik Lomonosov je schopný mnohých činností, okrem iného dokáže aj odsoľovať morskú vodu alebo dodávať teplo na vykurovanie domácností.

Akademik Lomonosov
Akademik Lomonosov

Aj čínske spoločnosti China National Nuclear Corporation a China General Nuclear pred piatimi rokmi oznámili plány vývoja viacúčelového plávajúceho jadrového reaktora. Podľa pôvodných prognóz mal byť uvedený do prevádzky koncom roku 2020.

Jadro na mori

Použitie jadrových technológií na mori nie je žiadnou novinkou. V minulosti boli energiou z atómov poháňané jadrové ponorky či nákladné lode. Známym bolo napríklad plavidlo Otto Hahn.

Najväčším problémom jadrových nákladných lodí bolo najmä ich prijatie v medzinárodných prístavoch a vyššie náklady spojené s vysoko kvalifikovanou posádkou. V minulosti sa viackrát stalo, že jadrové plavidlá dostali červenú od niektorých prístavov, a preto sa tieto technológie prestali na mori využívať.

Pohľad na jadro na mori mala zmeniť americká komerčná dopravná loď NS Savannah, ktorá bola poháňaná jadrovým reaktorom a jej hlavným cieľom bolo poukázať na bezpečnosť lodných jadrových pohonov a umožniť tak ich ľahšie prijatie širšou verejnosťou. Aj ona však bola po určitom čase nadobro odstavená.